Παρασκευή, 10 Δεκεμβρίου 2010

Γιατί απέτυχε ο θεσμός των Τμημάτων Αθλητικής Διευκόλυνσης




Ρεπορτάζ:    www.esos.gr 
 Σύμφωνα με την επίσημη τοποθέτηση του υπ. Παιδείας οι κυριότεροι λόγοι που οδήγησαν στην αποτυχία του θεσμού ήταν:
1.  Η μαζικοποίηση των τμημάτων. Αντί να συμμετέχουν μαθητές / αθλητές υψηλού επιπέδου, τα τμήματα
 λειτουργούσαν ουσιαστικά ως υβρίδια ενός πρωτότυπου «μαζικού – αγωνιστικού» μορφώματος.
2. Η παντελής απουσία των αρμόδιων Αθλητικών Ομοσπονδιών στο σχεδιασμό, στην εφαρμογή και στην αξιολόγηση των τμημάτων. Αυτό ουσιαστικά οδήγησε στην αθλητική απαξίωση των τμημάτων στη συνείδηση των πραγματικών μαθητών / αθλητών υψηλού επιπέδου (οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν φοιτούν στα ΤΑΔ και ΕΤΑΔ).
3.  Η υπερπληθώρα  καθηγητών όλων των ειδικοτήτων (Φιλόλογοι, Μαθηματικοί κλπ.) σε τμήματα με ελάχιστο αριθμό μαθητών με πενιχρά  παιδαγωγικά και μαθησιακά αποτελέσματα. Αντίθετα σε κάποιες περιπτώσεις η φοίτηση σε ΤΑΔ και ΕΤΑΔ χρησιμοποιήθηκε ως όχημα ελαστικής βαθμολόγησης των μαθητών στα υπόλοιπα μαθήματα. 
Τη περσινή σχολική χρόνια (2009-10) -από το Σεπτέμβριο του 2009- η κατάσταση είχε ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Λειτούργησαν στη χώρα μας 905 τμήματα ΤΑΔ & ΕΤΑΔ  και συνολικά πραγματοποιήθηκαν προπονήσεις σε 29 διαφορετικά αθλήματα. Η πολυπλοκότητα της λειτουργία τους καθιστά αναγκαία την τοποθέτηση στα τμήματα ΤΑΔ  και ΕΤΑΔ αφενός εκπαιδευτικών / προπονητών για όλα τα αθλήματα που διδάσκονται στο κάθε ΤΑΔ και αφετέρου εκπαιδευτικών για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα σε κάθε ένα από αυτά τα τμήματα.
Η λειτουργία τους όμως απέδειξε περίτρανα ότι επικράτησε το παράδοξο της τεράστιας σπάταλης δημόσιου χρήματος και της ανορθολογικής κατανομής του εκπαιδευτικού δυναμικού χωρίς ουσιαστικό αθλητικό και μαθησιακό αποτέλεσμα.
 Ο θεσμός των Τμημάτων Αθλητικής Διευκόλυνσης (ΤΑΔ για τα Γυμνάσια & ΕΤΑΔ για τα Λύκεια) καθιερώθηκε στη χώρα μας στο τέλος της δεκαετίας του ‘80 με σκοπό τη διευκόλυνση των μαθητών που ασχολούνται με τον αθλητισμό σε υψηλό επίπεδο (πρωταθλητισμό σε πανελλήνιο, πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο). 
Βασικός σκοπός του θεσμού ήταν η σύνδεση του υψηλού αγωνιστικού αθλητισμού με το σχολείο. Μέσω του ιδιαίτερου ωρολογίου προγράμματος οι μαθητές / αθλητές υψηλού επιπέδου στις σχολικές ηλικίες, έπρεπε να έχουν τη δυνατότητα να προπονούνται και να παρακολουθούν τα μαθήματα χωρίς να υστερούν ούτε στους αθλητικούς αλλά ούτε και στους μαθησιακούς τους στόχους και υποχρεώσεις.
 Δήλωση της Υφυπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Εύης Χριστοφιλοπούλου, σχετικά με τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης (ΤΑΔ & ΕΤΑΔ)

Τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης δημιουργήθηκαν στη χώρα μας, με σκοπό να στηρίζουν τους μαθητές που ασχολούνται με τον αθλητισμό σε υψηλό επίπεδο. Η φιλοσοφία των ΤΑΔ ήταν οι μαθητές-αθλητές, να μην υστερούν ούτε στους μαθησιακούς, αλλά ούτε και στους αθλητικούς τους στόχους.  
Έπειτα όμως από σχεδόν τρεις δεκαετίες λειτουργίας τους, διαπιστώνεται ότι αποκλίνουν κατά πολύ από το σκοπό για τον όποιο συστάθηκαν. Το πολύ υψηλό κόστος λειτουργίας, σε συνδυασμό με τη μαζικοποίηση των τμημάτων, την παντελή απουσία των αρμόδιων Αθλητικών Ομοσπονδιώνκατά το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση τους, αλλά και η υπερπληθώρα καθηγητών όλων των ειδικοτήτων κατέστησαν τα ΤΑΔ αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό και αντιπαιδαγωγικά για την εκπαίδευση. 
Φέτος προχωρήσαμε άμεσα στο νοικοκύρεμα των Τμημάτων Αθλητικής Διευκόλυνσης,περιορίζοντάς τα στα απολύτως απαραίτητα, ρεαλιστικά και εφικτά. Όσοι μαθητές δεν θα μετέχουν πλέον σε αυτά, μπορούν είτε να συνεχίσουν στο σχολείο όπου φοιτούσαν ως μαθητές ΤΑΔ, είτε να μεταγραφούν σε όποιο άλλο σχολείο τους διευκολύνει.  
Από την επομένη σχολική χρονιά αναμορφώνουμε τη σύνδεση σχολείων – αθλητισμού και θέτουμε τον μαθητή-αθλητή στο επίκεντροΗ ανάδειξη του αθλητικού ταλέντου με συστηματική προπόνηση για αθλητική πρόοδο θα γίνεται παράλληλα με την κατάλληλη διδακτική στήριξη, έτσι ώστε οι μαθητές– αθλητές να μην υπολείπονται μαθησιακά των συμμαθητών τους. 
Το νέο σύγχρονο και αποτελεσματικό πλαίσιο ευρείας στήριξης των μαθητών– αθλητών, αλλά και η γενικότερη σύνδεση του υψηλού αγωνιστικού αθλητισμού με το σχολείο, θα αποτελέσει προϊόν ευρείας διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους θεσμικούς φορείς. Η διαβούλευση με την αθλητική, επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα θα αρχίσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

2 σχόλια:

  1. Απάντηση του Κύριου Νομίδη Θέμη στο δελτίο τύπου της Υφυπουργού Υγείας για τα αθλητικά σχολεία:
    Την 09.12 2010 δόθηκε δελτίο τύπου- δήλωση της Υφυπουργού Παιδείας, δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων σχετικά με τα αθλητικά σχολεία (Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης -ΤΑΔ & ΕΤΑΔ), προφανώς για να αιτιολογηθεί η απαράδεκτη απόφαση της παύσης λειτουργίας τους, που εδώ αιτιολογείται ως περιορισμός στα "απολύτως απαραίτητα",ως αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό και αντιπαιδαγωγικά για την εκμάθηση.
    Θα πρέπει να σχολιάσω τους χαρακτηρισμούς ως αβάσιμους και ουσιαστικά γελοίους, με ένα απλό σκεπτικό: Η ίδρυση των ΤΑΔ αποφασίσθηκε το 1988 και λειτούργησαν με τα όποια λειτουργικά κυρίως προβλήματα για 20 χρόνια, στα οποία "πέρασαν" πολλοί υπουργοί Παιδείας και φυσικά σε κανέναν δεν έδωσαν την αίσθηση των αντιπαραγωγικών και των αντιπαιδαγωγικών τμημάτων, μέχρις εμφανίσεως του "δίδυμου της συμφοράς" (νυν πολιτική ηγεσία του Υπουργείου). Παραθέτω μερικά στοιχεία για την αιτιολόγηση των απαράδεκτων χαρακτηρισμών όπως υπουργικές αποφάσεις 107/405/Γ4/02.09.2010, 120362/Γ4/26.09.2010 βάσει των οποίων ενέκριναν λειτουργία, κατάθεση αιτήσεων πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομισθίων αδιόριστων ΚΦΑ, δημοσίευσαν πίνακες μοριοδστησης, δέχθηκαν ενστάσεις και συζήτησαν τρόπους ανέξοδης μετακίνησης των μαθητών για τους χώρους προπονήσεων και ζήτησαν και υπεύθυνες δηλώσεις γονέων που δέχθηκαν να μεταφέρουν τα παιδιά τους. Αν λοιπόν δεν ανακάλυψαν ξαφνικά την αντίπαραγωγικότητα και αντιπαιδαγωγικότητα των τμημάτων αυτών, γιατί έστησαν όλο αυτό το σκηνικό κοροϊδεύοντας όλους τους εμπλεκόμενους στο σύστημα, προσφέροντας φρούδες ελπίδεg
    Στην ιστορική αναφορά του δελτίου τύπου θα αναφερθώ μόνο στον ατυχή χαρακτηρισμό της "στήριξηςμαθητών που ασχολούνται με τον αθλητισμό σε υψηλό επίπεδο". Για όποιον έχει σχέση με αθλητισμό, είναι γνωστό ότι δεν υπάρχουν απαιτήσεις υψηλού επιπέδου σε παιδιά ηλικίας 12-13 ετών, αλλά μόνο ενδείξεις και στοιχεία δυνατοτήτων προώθησης "ταλέντων" για μελλοντικές επιδόσεις υψηλού επιπέδου.
    Μετά την αναγεννησιακή διαπίστωση των αποκλίσεων από το σκοπό ίδρυσης και λειτουργίας (έπρεπε να περάσουν 20 χρόνια) των ΤΑΔ, πρέπει να συμφωνήσω στα παρακάτω λεχθέντα:
    1. Πολύ υψηλό λειτουργικό κόστος, υπολογίζοντας μισθοδοσία αναπληρωτών και ωρομισθίων
    2. Παντελή απουσία των αρμοδίων αθλητικών ομοσπονδιών για σχεδιασμό, εφαρμογή και αξιολόγηση. Η απουσία ομοσπονδιών στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του και στοιχείων αξιολόγησης (κριτηρίων επιλογής) των μαθητών, πιστεύω εξ όσων γνωρίζω, ότι οφείλεται σε αδιαφορία του Υπουργείου για τη στοιχειώδη επικοινωνία με τις αντίστοιχες ομοσπονδίες αθλημάτων που λειτουργούν ΤΑΔ μέχρι φέτος. Φέτος ζητήθηκε από μια ομοσπονδία που εγώ γνωρίζω (της οποίας λειτουργούν ΤΑΔ σε Πειραιά, Πόρο, Μέθανα, Χαλκίδα, Βόλο, Χανιά, Κόνιτσα και Γιαννιτσά) και Στήθηκε ορισμός εκπροσώπου-συνδέσμου Υπουργείου Παιδείας και αθλητικού φορέα και μόνο αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μέχρι σήμερα υπήρχαν από ανύπαρκτα έως άσχετα κριτήρια επιλογής αθλητών-μαθητών. Δεν υπήρχε καμία επίσημη σχέση-συνεργασία με τα κατά τόπους γραφεία Φυσικής Αγωγής και τα σωματεία που διέθεταν τις εγκαταστάσεις και το υλικό τους, με σημαντικό οικονομικό κόστος πολλές φορές.
    Δεν γνωρίζω για την υπερπληθώρα καθηγητών. Γνωρίζω όμως ότι δεν ήταν αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό, αφού έδωσαν ευκαιρίες σε μαθητές-αθλητές να διακριθούν στα σχολικά και τα πανελλήνια πρωταθλήματα με τη παροχή δυνατότητας περισσότερης προπόνησης σε σχέση με αθλητές-μαθητές που δεν ακολουθούσαν για διαφορεπκούς λόγους τμήματα ΤΑΔ. Για τα παραπάνω στοιχεία σύγκρισης και σχολιασμού, αναφέρομαι για ατομικά αθλήματα τα οποία δεν είναι τα πλέον διαδεδομένα σε σχέση με τα αγαπητά και πασίγνωστα ομαδικά αθλήματα, τα οποία αποτελούν το κυρίως κριτήριο για αποφάσεις και νομοθετήματα. Προχωρώ και στο τελευταίο σχόλιο για το "νοικοκύρεμα" των ΤΑΔ. Αν το "λουκέτο" σημαίνει "νοικοκύρεμα", τότε λυπάμαι γιατί τα ελληνικά που διδάχθηκα στα μαθητικά μου χρόνια άλλα με κάνουν να καταλαβαίνω. Αν ο αναφερόμενος "περιορισμός στα απολύτως απαραίτητα" ρεαλιστικά και εφικτά ισχύει, τότε υπάρχουν σοβαρά ερωτήματα.
    1. Πιο είναι το κριτήριο και τα δεδομένα απολύτως απαραίτητων ΤΑΔ που θα λειτουργήσουν;
    2. Ποιο είναι το στοιχείο του ρεαλισμού και με τι κριτήριο αναφέρεται;
    3. Ποιο είναι το δεδομένο του εφικτού και με τι κριτήριο;
    Στη156435/Γ4/09.12.2010 κεφ. Β παρ. ΑΙ εδαφ. α και γ και Α2 εδαφ. α και γ ίσως δίδονται τα κριτήρια του "απολύτως απαραίτητα" κατά την άποψη σας που μπορεί να γίνει αποδεκτή. Στο ίδιο έγγραφο κεφ. Β παρ. Β2 δίδεται το στοιχείο του ρεαλισμού με την αναφορά "όταν τα κενό δεν καλύπτονται από μόνιμους εκπαιδευτικούς τα τμήματα δεν θα λειτουργήσουν". Επίσης στη παρ. Β1 δίδεται και το κριτήριο του εφικτού με την αναφορά " θα λεπουργήσουν τα τμήματα των οποίων τα λειτουργικό κενό που δημιουργούνται καλύπτονται από τον αξιολογικό πίνακα Α των μονίμων εκπαιδευτικών".
    Έτσι το μόνο που απομένει από όλες τις αιτιάσεις είναι το "πολύ υψηλό κόστος λειτουργίας". Κανένας νοήμων δεν θα αποδεχθεί ότι "ανακαλύψατε" το υψηλό κόστος ή ότι "ασχοληθήκατε με αυτό" την 9η Δεκεμβρίου, όταν η αντίστοιχη διαδικασία για τη λειτουργία των ΤΑΔ μέχρι σήμερα, άρχιζε κάθε χρόνο το Μάιο και η επιλογή των αναπληρωτών και ωρομισθίων καθυστερούσε μέχρι αρχές Οκτωβρίου. Αν δεν συνέβη αυτό, τότε γιατί όλη η κωλυσιεργία, το θέατρο του παραλόγου, ο εμπαιγμός των εμπλεκομένων (μαθητών, γονέων, καθηγητών) για τρεις τουλάχιστον μήνες; Δεν θα ήταν απλό να πείτε ότι με τις σημερινές οικονομικές συνθήκες είναι ασύμφορη ή ακόμη και αδύνατη η λειτουργία αυτού του θεσμού και να τον καταργήσετε απλά χωρίς καμία άλλη αιτιολόγηση, που θα έδινε και ένα θετικό σημείο σοβαρής αντιμετώπισης περικοπής δαπανών.
    Ελπίζοντας να αντιμετωπίσετε το θεσμό των αθλητικών σχολείων όπως θα έπρεπε με τα κριτήρια και το τρόπο λειτουργίας αντίστοιχων σχολείων για πολλά χρόνια στις πρώην ανατολικές ευρωπαϊκές χώρες και στην Αμερική, γιατί ο θεσμός αυτός είναι η μοναδική ελπίδα για τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και τα "άγνωστα " στο κόσμο αθλήματα που εξυπηρετούσε, ακόμη και με τα πολλά και διάφορα λάθη λειτουργίας του, μετά και από τη "ταφόπλακα" της ουσιαστικής κατάργησης της μοριοδότησης εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ για τους μαθητές-αθλητές Ελπίζω να λειτουργήσει η τελευταία παράγραφος του δελτίου τύπου της Υφυπουργού στη πράξη, έτσι όπως ακριβώς διατυπώνεται και η επαίσχυντη αυτή απόφαση όπως ουσιαστικά διαμορφώθηκε να γίνει αιτία για τη επιτέλους σοβαρή επεξεργασία και διασύνδεση μάθησης και αθλητισμού στη χώρα που γεννήθηκε το "ΝΟΥΣ ΥΓΙΗΣ ΕΝ ΣΩΜΑΤΗ ΥΓΙΗ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή